Ο γραμματέας της ΚΕ της ΔΗΜΑΡ, Θανάσης Θεοχαρόπουλος σε συνέντευξη που παραχώρησε  στην ΝΕΡΙΤ, αναφέρθηκε στον διάλογο που διεξάγεται για την προοδευτική διακυβέρνηση της χώρας, αλλά και στη επίσκεψη Γιούνκερ στην Αθήνα.

Ο κ. Θεοχαρόπουλος, μεταξύ των άλλων είπε:

Για την επίσκεψη Γιουνκέρ

Είναι μια πρώτη επίσκεψη, αναγνωριστική του νέου Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τι πρέπει να αναδειχθεί από αυτήν την επίσκεψη; Να μην ξεχνάμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ένα από τα τρία μέρη της τρόικας. Συνεπώς, στον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρέπει να γίνουν κατανοητές οι επιπτώσεις που είχε η εφαρμογή των μνημονίων στη χώρα μας, σε ποια χώρα έρχεται, με ποιες συνθήκες, τι πιθανότατα βελτιώσεις έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, αλλά και τι ανεργία έχει η χώρα μας, που πλησιάζει το 30%  και στους νέους πάνω από 50 %.

Πρέπει επίσης να καταστεί αντιληπτό τι αποτέλεσμα είχε η ύφεση όλων αυτών των ετών. Ότι τα λάθη της τρόικας σε σχέση με την εκτίμηση για την ανάπτυξη και την ύφεση οδήγησαν σε αυτά τα αποτελέσματα. Οι επιπτώσεις αυτών που γίνονται σήμερα στη χώρα μας οφείλονται (όχι μόνο βέβαια) και στην εφαρμογή ενός προγράμματος που όπως έχει παραδεχτεί και το ίδιο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο είχε πολλά λάθη στην έμπνευση και στην διατύπωσή του.

Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ευθύνη για τα κονδύλια, που παίρνουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για πάρα πολλούς τομείς. Αυτήν τη στιγμή έχουμε την απορρόφηση του τρέχοντος ΕΣΠΑ. Πρέπει να διευκολυνθούν γραφειοκρατικές διαδικασίες, να διευκολυνθούν διαδικασίες τραπεζικές, να υπάρξει η ρευστότητα, και να μειωθεί και η γραφειοκρατία που προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι εκ Βρυξελλών.

Χρειάζεται όμως και ένα νέο σχέδιο τύπου Marshall, το έχουμε υπολογίσει περίπου 20 δις, έτσι ώστε να μπορέσει επενδυτικά η χώρα μας να έχει όλους αυτούς τους πόρους προκειμένου να ανασάνει. Θα πρέπει να γίνει μια πρώτη συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα, το οποίο είναι καίριο.

Για το δημόσιο χρέος και την ανάπτυξη

Η Ελλάδα έχει ένα μη βιώσιμο δημόσιο χρέος. Δεν γίνεται διαπραγμάτευση με την άλλη πλευρά, λέγοντάς ότι είναι βιώσιμο. Για να γίνει βιώσιμο, πέραν της χρονικής μετακίνησης των ομολόγων και της μείωσης των επιτοκίων, που δεν αρκούν, χρειάζονται και άλλες ενέργειες και για αυτό έχουμε αναφέρει ήδη δύο. Η πρώτη είναι η αναδρομική υπαγωγή των πόρων, που χρησιμοποιήθηκαν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας. Θα μειώσει το δημόσιο χρέος κατά ένα σημαντικό ποσοστό.

Και η δεύτερη ενέργεια, είναι η άμεση και σκληρή διαπραγμάτευση, με συμμαχίες που πρέπει να γίνουν  με άλλες χώρες, για ευρωπαϊκή αμοιβαιοποίηση μέρους τους χρέους. Αυτή η συζήτηση πρέπει να διεξαχθεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και μια πρώτη νύξη θα μπορούσε να γίνει σήμερα στον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το ποσοστό πέραν του 60% που είναι “νόμιμο” κατά Μάαστριχτ, να αμοιβαιοποιείται  ευρωπαϊκά και να το χειρίζεται η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Είναι κάτι το οποίο έχει προταθεί και από Γερμανούς εμπειρογνώμονες, οικονομολόγους. Αυτά είναι στοιχεία, τα οποία γράφει και η Έκθεση του Γραφείου του Προϋπολογισμού της Βουλής. Για να γίνει βιώσιμο το ελληνικό δημόσιο χρέος, χρειάζονται κάποιες ενέργειες, όπως αυτές που αναφέρθηκαν και ασφαλώς δεν πρέπει  να αμφισβητούμε τις ίδιες τις εκθέσεις, που γίνονται από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής των Ελλήνων. Όταν πάμε σε μια διαπραγμάτευση, πάμε ζητώντας πράγματα, που μπορούμε να πετύχουμε και όχι μόνο αυτά που μας δίνουν οι εταίροι. Δεν μπορούμε να πάμε σε διαπραγμάτευση λέγοντας μόνο χρονική μετακίνηση ομολόγων και μείωση των επιτοκίων.

Επιπλέον, η ανάπτυξη είναι ένα από τα κύρια στοιχεία του επόμενου χρονικού διαστήματος. Δεν μπορεί να επιτευχθεί, αν δεν έχουμε σταθερό επενδυτικό και φορολογικό περιβάλλον στη χώρα μας. Ακόμα και σε διαγωνισμούς για μεγάλα αναπτυξιακά σχέδια δεν έρχονται επενδυτές, διότι το φορολογικό περιβάλλον, όχι μόνο δεν είναι σταθερό, αλλά αλλάζει από μήνα σε μήνα, από μέρα σε μέρα. Κατά συνέπεια, εδώ χρειάζεται μια φορολογική προοδευτική μεταρρύθμιση, που θα είναι και σταθερή, δεν θα αλλάζει συνέχεια. Σε κάθε περίπτωση, η πολιτική σταθερότητα δεν συνδέεται με πολιτικές, που υποσκάπτουν την κοινωνική συνοχή.

Για τον διάλογο για την προοδευτική διακυβέρνηση της χώρας

Στείλαμε δύο επιστολές, οι οποίες ήταν για την κεντροαριστερά και για την προοδευτική διακυβέρνηση του τόπου. Άνοιξε μια συζήτηση με τις δυνάμεις τις προοδευτικές, της κεντροαριστεράς, της οικολογίας για το θέμα της διαμόρφωσης αυτού του πόλου, του προοδευτικού σε συνδυασμό βέβαια με μια εναλλακτική προοδευτική πρόταση εξόδου από την κρίση.

Ταυτόχρονα έγινε και μια συζήτηση με την αξιωματική αντιπολίτευση για να δούμε ακριβώς αυτήν τη δυνατότητα ύπαρξης μιας εναλλακτικής, προοδευτικής διακυβέρνησης της χώρας. Όσον αφορά για το πώς πήγε αυτή η συζήτηση, ήταν σε θετικό κλίμα. Σε ορισμένα θέματα  υπήρχε συμφωνία, άλλα θέλουν μεγαλύτερη επεξεργασία και σε μερικά υπήρχαν αποκλίσεις.

Συζητήθηκαν τα 12 προγραμματικά σημεία, που είχαμε στείλει στην επιστολή μας και τα 9 προγραμματικά σημεία, που έστειλε στην επιστολή του ο Πρόεδρος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Δεν τέθηκαν προαπαιτούμενα από καμία πλευρά, σε καμία συζήτηση, αναφορικά με λογικές αποκλειστικών συνομιλητών. Το ζήτημα είναι να μπορέσουμε να βρούμε έναν κοινό τόπο, να βρούμε μια διαδικασία συγκλίσεων στα βασικά ζητήματα, που απασχολούν τον Έλληνα πολίτη και την κοινωνία.

Ένα από τα 12 σημεία ήταν το θέμα του δημοσίου χρέους, το οποίο τέθηκε στο διάλογο με όλες τις πλευρές για το πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτήν την κατάσταση καθώς και τα παραδείγματα που ήδη αναφέρθηκαν για τον τρόπο χειρισμού του δημόσιου χρέους χωρίς μονομερείς ενέργειες, το οποίο αποτελεί ένα στοιχείο της πολίτικής μας.

 

Σχόλια