Του Γαβρίλη Λαμπάτου.

Μάλλον απαρατήρητη πέρασε η δημόσια συγνώμη προς τους υποψήφιους των Πανελλαδικών εξετάσεων του Δ.Μπουραντά μέλους της συγγραφικής ομάδας του σχολικού εγχειριδίου «Αρχές οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων». Αξίζει να συζητηθεί γιατί αναδεικνύει την παθολογία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που η διδασκαλία στη δημόσια, αλλά και στην ιδιωτική εκπαίδευση βασίζεται στο μοναδικό εγχειρίδιο που εγκρίνει κάθε φορά το υπουργείο Παιδείας. Σε όλες τις άλλες τις χώρες της Ευρώπης οι σύλλογοι διδασκόντων έχουν τη δυνατότητα επιλογής ενός από τα πολλά εγχειρίδια που έχουν κριθεί κατάλληλα από τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας.

Πρόκειται για ένα καθεστώς που καθιέρωσε ο Ιωάννης Μεταξάς και έκτοτε κανείς δεν διανοήθηκε να καταργήσει. Ας παρακολουθήσουμε την ιστορία του εγχειριδίου, όπως την περιγράφει ο Δ.Μπουραντάς. Γράφτηκε το 1998 για άλλο σκοπό και μετά χρησιμοποιήθηκε ως εγχειρίδιο ενός Πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος χωρίς να δοθεί η δυνατότητα στο συγγραφέα του να πραγματοποιήσει τις αναγκαίες βελτιώσεις, παρά το σχετικό αίτημά του. ( Ο ίδιος αναφέρει ότι δεν επιθυμούσε επιπρόσθετη αμοιβή). Η ιστορία αυτή μας φέρνει στη μνήμη τους κολοσσούς του εκσυγχρονισμού στο υπουργείο Παιδείας στα χρόνια της πρωθυπουργίας του Κώστα Σημίτη. Τι να πρωτοθυμηθούμε ; Τον υπουργό Παιδείας που πολτοποίησε το σχολικό εγχειρίδιο ιστορίας της Γ Λυκείου μετά από τις αντιδράσεις εθνικιστικών κύκλων, αγνοώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Άλλωστε και η Γιαννάκου που προσπάθησε να τηρήσει τους νόμους για το βιβλίο της έκτης Δημοτικού τι κατάλαβε;

Αυτό που χαρακτήριζε τη διαδικασία συγγραφής των σχολικών βιβλίων ήταν η βιαστική ανάθεσή τους με στόχο την απορρόφηση κοινοτικών πόρων. Το αποτέλεσμα ήταν η συγγραφή μέτριων έως απαράδεκτων εγχειριδίων. Βελτιώσεις στο περιεχόμενο μετά την εκτύπωση τους δεν ήταν δυνατό να υπάρξουν. Με αυτά πορεύονται οι μαθητές για μερικά χρόνια μέχρι να εξασφαλισθούν κάποια νέα κονδύλια για να επαναληφθεί η ίδια ιστορία.

Κάτι τέτοιο πραγματοποιείται αυτό το διάστημα. Μόνο που ο προβλεπόμενος χρόνος συγγραφής είναι ελάχιστος με αρνητικές συνέπειες για τους μαθητές. Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη μια νέα απόπειρα αλλαγών στα αναλυτικά προγράμματα του Λυκείου και στο τρόπο εισαγωγής στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για άλλη μια φορά σχέδια επι χάρτου για να ξοδευθούν κάποια Ευρωπαϊκά κονδύλια. Κανείς δεν ασχολέιται σοβαρά με αυτά τα θέματα. Άλλωστε ο δημόσιος λόγος για την εκπαίδευση είναι τόσο φτωχός και το πολιτικό προσωπικό τόσο προκλητικά αδιάφορο για ζητήματα που απαιτούν σύνθετες απαντήσεις.

Σχόλια