Οι τελευταίες ειδήσεις λένε ότι ο Βλαντιμίρ Πούτιν έχει απειλήσει να διακόψει την παροχή φυσικού αερίου προς την Ουκρανία εάν το Κίεβο δεν πληρώσει όσα χρωστάει – παρεμπιπτόντως μέσω Ουκρανίας διέρχεται το 15% του αερίου που καταναλώνει η Ευρώπη. Αν ζητήσω από τον Πούτιν να κλείσει πράγματι τη στρόφιγγα, θα είμαι κακός;

Γιατί αυτό ακριβώς ζητάω, και θα επιδοτούσα ευχαρίστως την Ουκρανία για να ξεπεράσει τη δύσκολη φάση. Ένα τέτοιο πετρελαϊκό σοκ, όση αναστάτωση και αν φέρει σε πρώτη φάση, μπορεί να έχει την ίδια επίδραση με το αραβικό εμπάργκο του 1973 – και ακόμη μεγαλύτερη. Το εμπάργκο του 1973 οδήγησε για πρώτη φορά στην καθιέρωση προτύπων εξοικονόμησης καυσίμων στα αμερικανικά αυτοκίνητα και έδωσε ώθηση στην ηλιακή ενέργεια, στην αιολική ενέργεια, στο φυσικό αέριο και στην εξοικονόμηση ενέργειας. Ενα εμπάργκο του Πούτιν σήμερα θα ήταν ακόμη πιο χρήσιμο, γιατί θα έρθει σε μια στιγμή κατά την οποία οι βιομηχανίες ηλιακής και αιολικής ενέργειας, το φυσικό αέριο και η εξοικονόμηση ενέργειας ετοιμάζονται να απογειωθούν. Κάνε μας τη χάρη, Βλαντιμίρ, κάνε την τρέλα και κόψε το αέριο στην Ουκρανία· ακόμη καλύτερα, κόψε το σε όλη την Ευρώπη. Εμπάργκο! Εσύ θα περάσεις μια ωραία ημέρα και ο υπόλοιπος πλανήτης θα περάσει έναν ωραίο αιώνα.

«Σημείο καμπής»

«Η καθαρή ενέργεια βρίσκεται σε σημείο καμπής», εξηγεί ο Χαλ Χάρβεϊ, διευθυντής της Energy Innovation. «Οι μειώσεις τιμών την τελευταία πενταετία ήταν θεαματικές. Τα φωτοβολταϊκά, παραδείγματος χάρη, κοστίζουν 80% λιγότερο από ό,τι προ πενταετίας. Παρόμοια τάση, αν και όχι τόσο έντονη, παρατηρείται και στην αιολική ενέργεια, στις μπαταρίες, στον φωτισμό από στερεά κατάσταση, στις νέες τεχνολογίες παραθύρων, στα τρένα που οδηγούν αυτοκίνητα, στη διαχείριση του δικτύου ηλεκτροδότησης και πολλά άλλα. Αυτό σημαίνει ότι η καθαρή ενέργεια δεν είναι προϊόν πολυτελείας αλλά καθημερινής χρήσης, ανοίγοντας πληθώρα ευκαιριών».

Τα νεόκτιστα σπίτια στην Καλιφόρνια καταναλώνουν το ένα τέταρτο της ενέργειας που κατανάλωναν πριν από 25 χρόνια. Η Chevrolet, η Dodge και η Ford ανταγωνίζονται ποια θα κατασκευάσει το πιο οικονομικό ημιφορτηγό γιατί οι πελάτες τους θέλουν να ξοδεύουν λιγότερα για βενζίνη. Το Τέξας τώρα παράγει αιολική ενέργεια για πάνω από 3 εκατομμύρια νοικοκυριά. Το Νιου Τζέρσεϊ παράγει περισσότερα watt ηλιακής ενέργειας κατά κεφαλήν από ό,τι η Καλιφόρνια.

Η Opower, μια εταιρεία που μόλις μπήκε στο χρηματιστήριο, συνεργάζεται με καταναλωτές και εταιρείες ενέργειας με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Η εταιρεία δίνει στους καταναλωτές στοιχεία για την προσωπική τους χρήση ενέργειας σε σύγκριση με αυτή των γειτόνων τους. Οταν κανείς καταλάβει πού σπαταλά ενέργεια και πώς συγκρίνεται με τους γείτονες, συχνά ξοδεύει λιγότερο. Ο συνιδρυτής της Οpower, Αλεξ Λάσκι, υποστηρίζει πως από την ίδρυση της εταιρείας, το 2007, οι πελάτες της έχουν εξοικονομήσει συνολικά «4 τεραβάτ ενέργειας». Το φράγμα Χούβερ παράγει περίπου 4 τεραβάτ ενέργειας ετησίως. Μόλις αποκτήσαμε ένα καινούργιο φράγμα Χούβερ εντελώς δωρεάν.

Επίσης, ένα εμπάργκο φυσικού αερίου από τον Πούτιν θα ενίσχυε το μήνυμα της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, που προειδοποίησε με μεγαλύτερη έμφαση από ποτέ ότι οι εκπομπές ρύπων που οφείλονται στις ανθρώπινες δραστηριότητες προξενούν όλο και μεγαλύτερο λιώσιμο των πάγων, ανεβάζοντας τη στάθμη των θαλασσών σε όλο και υψηλότερα επίπεδα, ασκούν πίεση σε οικοσυστήματα και ενισχύουν τον όξινο χαρακτήρα των ωκεανών.

Ο Χάρισον Φορντ, ηθοποιός που συνεργάστηκε σε τηλεοπτική σειρά εννέα επεισοδίων με θέμα την κλιματική αλλαγή, πιστεύει ότι δεν είναι αργά. «Αν δεν κάνουμε κάτι εμείς πώς μπορούμε να περιμένουμε να κάνουν κάτι τα παιδιά μας, όταν έρθει η σειρά τους;» είπε. Βρισκόμαστε πολύ πιο κοντά στην καταστροφική κλιματική αλλαγή, αλλά και στις καθαρές τεχνολογίες, από όσο φανταζόμαστε. Αν η Αμερική αναλάβει ρόλο ηγέτη –ή ο Πούτιν ρόλο μπαμπούλα– μπορεί να αλλάξουν πολλά.

 

* Ο Τόμας Λ. Φρίντμαν είναι βασικός αρθρογράφος των «New York Times».

Πηγή: http://www.nytimes.com/

Σχόλια