Το προσχέδιο της συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας και των δανειστών της παρουσιάζει η εφημερίδα «Ναυτεμπορική«, σύμφωνα με το οποίο, προβλέπεται κατανομή των δημοσιονομικών μέτρων στη διετία 2019-2020, με το ψαλίδισμα των συντάξεων να προηγείται και τη μείωση του αφορολόγητου να έπεται, ενώ προωθείται και θέσπιση «πλαφόν» στο ποσοστό περικοπής των συντάξεων, ώστε να αποφευχθούν ακραίες μειώσεις άνω του 20%-25%.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα η χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναβλήθηκε για σήμερα, ενώ βασική εκκρεμότητα που παραμένει προς διευθέτηση είναι η οριστικοποίηση του μηχανισμού λήψης της απόφασης για την ενεργοποίηση των μέτρων.
Ειδικότερα αυτό που μένει να συμφωνηθεί είναι ποιος θα αποφασίζει κάθε φθινόπωρο, από το 2018, για το πόσα «αρνητικά» και πόσα «θετικά» μέτρα θα ενεργοποιούνται κατά το επόμενο οικονομικό έτος.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, η συμβιβαστική πρόταση προέκυψε προχθές το βράδυ στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες με τη συμμετοχή κορυφαίων αξιωματούχων της Ευρωζώνης και της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, την υπουργό Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε ύστερα από αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης και, υπό τον συντονισμό του προέδρου του Eurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ, επικεντρώθηκε στα δημοσιονομικά μέτρα, που είναι και το αγκάθι της διαπραγμάτευσης.
Σύμφωνα με κοινοτική πηγή, η συμβιβαστική πρόταση προβλέπει την εξοικονόμηση δαπανών ύψους 1% του ΑΕΠ από τις συντάξεις το 2019 και την εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ από τη μείωση του αφορολόγητου το 2020.
Η «Ναυτεμπορική» επικαλείται επικοινωνία με κυβερνητική πηγή που επιβεβαίωσε το περιεχόμενο της πρότασης, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται το ενδεχόμενο να υπάρξει διαφοροποίηση του «μίγματος».
Σε κάθε περίπτωση το σκεπτικό της συμβιβαστικής λύσης έγκειται στο ότι δεν θα ενεργοποιηθούν όλα τα μέτρα (2% του ΑΕΠ) από το 2019 και ότι το μεγαλύτερο κομμάτι της δημοσιονομικής προσαρμογής του 2019 θα προέλθει από την περικοπή της προσωπικής διαφοράς.
Μάλιστα όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα, η κυβέρνηση επιδιώκει να περάσει στον εφαρμοστικό νόμο η θέσπιση ανώτατου πλαφόν περικοπής των συντάξεων, καθώς η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς οδηγεί και σε ακραίες μειώσεις συντάξεων, που αγγίζουν ακόμη και το 40%.
Εάν η Ελλάδα δεν πετύχει τον δημοσιονομικό στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018, τότε το κενό θα καλυφθεί και με την περικοπή του αφορολόγητου.
Το αν θα υπάρχει κενό ή όχι, θα αποφασίζεται από μια επιτροπή στην οποία θα μετέχουν η ελληνική κυβέρνηση και οι εκπρόσωποι των θεσμών. Οι βασικές αρχές λειτουργίας του «μηχανισμού» βάσει του οποίου θα λαμβάνοναι οι αποφάσεις είναι οι εξής:
1. Το φθινόπωρο κάθε έτους -αρχής γενομένης από το φθινόπωρο του 2018- θα γίνεται η εκτίμηση για το «κλείσιμο» του πρωτογενούς πλεονάσματος με βάση τους μνημονιακούς όρους.
2. Αν το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμηθεί το φθινόπωρο του 2018 στο 3,5%, τότε η ελληνική κυβέρνηση θα αποκτά το δικαίωμα εκτός από τα αρνητικά μέτρα του 2019 (μείωση συντάξεων) να θέσει σε εφαρμογή και το πρώτο πακέτο μέτρων με τα θετικά μέτρα ύψους επίσης 1% του ΑΕΠ.
3. Αν το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμηθεί στο 2,5% του ΑΕΠ, δεν θα ενεργοποιείται κανένα θετικό μέτρο και οι πολίτες θα αντιμετωπίσουν το 2019 μόνο την περικοπή των συντάξεων.
4. Αν το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμηθεί σε κάτω από 2,5% του ΑΕΠ, τότε όχι μόνο δεν θα υπάρξουν θετικά μέτρα, αλλά η ελληνική πλευρά θα υποχρεωθεί να καλύψει το όποιο δημοσιονομικό κενό και με τη μείωση του αφορολόγητου από την 1/1/2019.
Αν δεν υπάρξει και πάλι εμπλοκή της τελευταίας στιγμής, οι δύο πλευρές θα επιδιώξουν να καταλήξουν σε κατ’ αρχήν συμφωνία στο αυριανό Eurogroup, ενώ στη συνέχεια θα πάρουν τη σκυτάλη τα τεχνικά κλιμάκια για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες εφαρμογής των μέτρων, τόσο των θετικών όσο και των αρνητικών.
Και τα δύο πακέτα, προγραμματίζεται να ψηφιστούν από τη Βουλή μετά το Πάσχα. Εξαιτίας του ότι ειδικά το πακέτο των θετικών μέτρων θα ενεργοποιείται υπό προϋποθέσεις τίθεται θέμα συνταγματικότητας το οποίο καλούνται να λύσουν οι νομικοί των δύο πλευρών.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα δεν αποκλείεται η επίτευξη της προϋπόθεσης ενεργοποίησης των θετικών μέτρων, να μην αποτελέσει κομμάτι του εφαρμοστικού νόμου που θα ψηφίσει η Βουλή, αλλά να συμπεριληφθεί στην απόφαση του Eurogroup.
Τέλος, αναφορικά με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, η εφημερίδα τονίζει ότι αυτά θα συζητηθούν στην εαρινή σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.