Ενα περίεργο συσχετισμό του αξιακού συστήματος των αρχαίων Ελλήνων με τα social media κάνουν οι New York Times, οι οποίοι ξεκινούν τον συλλογισμό με την παραδοχή ότι «όπως και εμείς, έτσι και οι αρχαίοι Ελληνες ήθελαν η ζωή τους να έχει νόημα. Και όπως ένας χρήστης του Twitter, αποζητούσαν την προσοχή των άλλων ανθρώπων».
Αναλύοντας το σκεπτικό η συγγραφέας Ρεμπέκα Γκολντστέιν τονίζει στους NYT, οι «Αρχαίοι Ελληνες σε μερικούς μόλις αιώνες πέρασαν από τον αναλφαβητισμό και την ανομία στον Αισχύλο και τον Αριστοτέλη.

Ανακάλυψαν όχι μόνο την φιλοσοφία, αλλά και τις επιστήμες, τα μαθηματικά, την μελέτη της ιστορίας και το πολίτευμα της δημοκρατίας.

Παράλληλα, δημιούργησαν έργα τέχνης που αντέχουν στο χρόνο, την αρχιτεκτονική, την ποίηση και το δράμα. Τι βρίσκεται πίσω από αυτή την έκρηξη φιλοδοξίας και επιτυχιών;», γράφει η Γκλοντστέιντ διαπιστώνοντας πως υπάρχει ένας παραλληλισμός για την απίστευτη ταχύτητα της σύγχρονης εποχής με αυτής των αρχαίων Ελλήνων.

«Οπως και εμείς, έτσι και οι Αρχαίοι Ελληνες ήθελαν η ζωή τους να έχει νόημα. Και όπως ένας χρήστης του Twitter, αποζητούσαν την προσοχή των άλλων ανθρώπων»

Συνεχίζοντας, η συγγραφέας τονίζει με αφορμή το site «Klout», το οποίο μετρά την διαδικτυακή δημοφιλία των χρηστών του, πως υπάρχει μια ξεκάθαρη σύνδεση με την αρχαιοελληνική λέξη «κλέος», η οποία κατά μια έννοια εκφράζει την διασημότητα.

«Το κλέος ήταν στον πυρήνα του ελληνικού συστήματος αξιών. Το σύστημα αξιών των Ελλήνων είχε ως κίνητρο το να νιώθουν οι άνθρωποι πως η ζωή τους έχει αξία. Αυτό που ήθελαν ήταν η προσοχή των άλλων θνητών.

Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε για να επιμυκήνουμε τις ζωές μας, είναι να προσπαθήσουμε να τις γεμίσουμε με ιστορίες που θα έχουν αξία αφήγησης και θα έχουν αντίκτυπο στο μυαλό των θνητών».

Πως η σύγχρονη κοινωνία προσπαθεί να κατακτήσει το «κλέος»

Παράλληλα, οι New York Times αναφέρονται και στη σημερινή προσπάθεια των ανθρώπων κατακτήσουν το «κλέος» επισημαίνοντας πως «η τεχνολογία έχει έλθει εκεί που την χρειαζόμαστε. Το ΄»κλέος» απέχει μόλις ένα tweet».

Κλείνοντας, η Γκολντστέιν τονίζει «πως είναι αρκετά παράξενο το πως προσπαθούμε να βρούμε την απάντηση στο πρόβλημα του νοήματος της ζωής, που ο Πλάτων και ο Σωκράτης θεώρησαν ανεπαρκές.

Ισως η αντίθεσή τους είναι ακόμη πιο έγκυρη και σήμερα. Πόσο ικανοποιητική είναι η κουλτούρα της εμμονής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;»

Σχόλια